СКАЗАННЯ ПРО ГЕТЬМАНА ПЕТРА САГАЙДАЧНОГО
Після Северина Наливайка , спаленого на Варшавській площі 1597 року, на Україні промайнуло два чи три козацьких гетьмани, не помічених лiтописами. Таким був, наприклад, гетьман Гаврило Кортневич, якии перебував 1600 року в землі Молдавській. Там запорожці зі своїм кошовим отаманом Кісткою допомагали полякам у війні проти волохів (румунів) (Про це я довідався із вкладного напису на рукописному Євангелії, подарованому козаками 1660 року полковій Переяславській Воскресінській церкві, де воно знаходиться і понині.)
Після того і українські, запорозькі козаки своєю участю у Шведській війні і наїздами на Ліфляндію надали чималу послугу Польщі. Тоді ж у Польщі починалась велика справа з Москвою, а тому й не дивно, що 1601 року козацтву король подарував прощення і повернув їм різні права і вольность , запорожці не забарились вибрати собі гетьмана, за стародавнім звичаєм — вільними голосами, і вибрали Петра Конашевича Сагайдачного.
Цей славний муж був родом із Підгір’я Червоноруського, син самбірського шляхтича Конона, або Конаша, Сагайдачного (про гетьмана Сагайдачного в старому пом’янику записано: «Пом’яни, Господи, душі рабів своїх: Петра, Конона...» — і т. ін. у XVII століття відомий Григорій Сагайдачний, який був кошовим атаманом Запорозькі Сіщ. Без сумніву, його, а не гетьмана Петра, стосується відома запорозька пісня про Сагайдачного, «що проміняв жінку на тютюн да люльку».)
Свою освіту він отримав на Волині в знаменитому Острозькому училищі , яке наприкінці XVI століття було осередком і розсадником відроджуваної південноруської просвіти. Закінчивши науки в тому училищі, Сагаидачнии став служити у Запорозькому війську. А там завдяки своєму рицарству був обрании козаками в старшини, а згодом — у гетьмани. Наслідуючи попередніх козацьких вождів. Сагайдачний зі своїми запорожцями безперестанку воював татарів і турків на морі і на суші і своїми перемогами грізно прославив своє ім’я. В довгому ряді тих перемог, до яких належить і взяття Варни в 1605 році, особливо славилось взяття міста Кафи в 1606 році. Там Сагайдачний розгромив 14 тисяч мусульманів, перетопив і спалив їхні каторги, тобто галери, звільнив велику кількість полонених християн і навів страх на самого султана.
Титул «Граматики словенсько!» Лаврентія Зизаия, 1596) рік.
Запорозьке товариство так залюбки і невтомно діяло в ті часи на Чорноморському Півдні не тільки заради поживи: його спрямовувало туди і звільнення християн, які тисячами знемагали в мусульманському полоні, і
... тая козацькая слава,
Що по всьому світу дибом стала,
Що по всьому світу степом розляглась-простяглась Та по всьому світу луговим гомоном роздалась,
Туреччині та Татарщині добрим лихом знати далась.
А в той час, коли Сагайдачний громив татар і турків, Польща вирушала і нацадала на Московську Русь, охоплену тоді розбратами самозванств і міжцарствування. Гетьмани польські наводили на неї й українських козаків, а втім, Москві тоді було набагато важче від свого власного, великоруського козацтва.
В тому страшному безладді Руської землі в серпні 1610 року знеможена Москва проголосила своїм царем польського королевича Владислава і вже знаходилась у розпорядженні поляків. Але король Жигимонт , який захотів тут і собі влади, не зумів утримати Мономахового вінця за своїм сином і втратив його під Смоленськом: народна віра і сила Великої Русі взяли гору над польським насиллям, звільнили свою білокам’яну Москву, і в ній зацарював юний Михайло Федорович Романов.
П’ятий рік уже царював у Москві народний обранець, коли Владислав зібрався нарешті з’явитися на Русі і взяти озброєною рукою втрачене для нього царство. Тоді ж і Сагайдачному довелось оголити меча на єдиновірну Москву. За це докоряв славному гетьманові історик Бантиш-Каменський6. Але історикові не можна забувати про те, що Київська Русь належала тоді польській короні, а Запорозьке Військо називалось «військом його королівської милості»; що Сагайдачний ішов на Москву не для себе, а на допомогу своєму королевичу, який все ще називався царем московським. До того ж нашестя Західної Русі на Східну з часів Баторія' були вже ознакбю фатальної боротьби Польщі із Росією, а не дотеперішньою самовільною усобицею розрізнених частин руського світу.
«В полі з’їжджаються, ріднею не вважаються»,— говорить руська приказка.
І Сагайдачний, ідучи війною на Москву, не міг же бути фельдмаршалом миру, як називав себе згодом знаменитий українець, улюбленець Єлизавети (Генерал-фельдмаршал граф Олексій Григорович Розумовський). Грізний гетьман з двадцятитисячним військом виступив у похід весною 1618 року. Перш за все він осадив і взяв місто Лівни, полонив і тамтешнього воєводу, князя Микиту Черкаського. Затим він узяв хитровійськовим приступом місто Єлець, причому воєвода Андрій Полєв був убитий, а дружина його була взята в полон. Тут же козацькою здобиччю стало і московське посольство в Криму із Степаном Хрущовим і піддячим Семенкою Бредихіним. Після Єльця було обложено жорстокими приступами місто Михайлов, причому михайловці не шкодували своїх голів.
Назустріч Сагайдачному були відправлені царем Михайлом із ГІафнутьєвого монастиря до Серпухова князь Дмитро Пожарський, визволитель Москви, і Григорій Волконський. Але в їхньому невлаштованому війську стався розлад і хвилювання, і козаки їх пустились на грабунок.
«Євангеліє» Гедеона Балабана. Видання 1606 року.
Князь Пожарський сильно захворів і за царським наказом повернувся в Москву. А Сагайдачний, перемігши московитян при переправі через Оку, наближався до Москви тихо і безперешкодно каширською дорогою. ¡Коли його передові загони появилися біля Донського монастиря, бояри виступили із Москви,поспіхом укріпилася біля всіх воріт. Доля її була в небезпеці, адже військо в ній було малочисельне. Близько опівночі Сагайдачний уже був з усім своїм військом біля Арбатських воріт і вже були зламані петардою Острожні ворота. Але при першій же сутичці з московитянами гетьман припинив облогу... Чому ж? Та тому, я думаю, що облога Москви була йому не на гадці. Інакше, як не любив він берегти своїх козаків і який би сильний не був перший опір йому від московитян, але, звиклий до перемог і взяття міст, маючи у себе під рукою надійне і багаточисельне військо, грізний гетьман не покинув би так швидко початої справи. Його козацьке серце могло б збентежитись від тієї думки, що він почав трощити єдиновірну йому руську столицю для того, щоб віддати її в руки іновірця...
І,можливо, такі роздуми прийшли до нього саме в той час, коли Москва дзвоном своїх дзвіниць покликала православний народ до заутрені на свято Покрови і руки козаків, що облягали її, мимохіть піднялися, щоб перехреститися- В той час благочестивий гетьман, уже виконавши свій підданський обов’язок взяттям менших міст і приступом до самої столиці, міг бездоганно відійти від Москви, що молилася... А втім, це моя особиста думка, в літописі ж Московськім говориться таке: «Ледве Бог зберіг царське місто Москву, з поміччю Пречистої Богородиці, славної її Покрови, тих литовських людей від міста відбито, і багато людей в них побито; гетьман відійшов геть і став знову в таборі... Государ же поставив кам’яний храм, за своєю обітницею, на честь Покрови Пречистої Богородиці, у двірцевому селі Рибцові» (що називалось і селом Покровським). На пам’ять про ту подію є і приділ Покрови при Арбатській церкві Миколи Явленного, збудований також царем Михайлом Федоровичем.
Герб Запорозького Війська часів Петра Сагайдачного. Малюнок 1622 року.
Зазнавши нової невдачі, Владислав зажадав переговорів, котрі і проходили на річці Прєснє. Однак на тих переговорах мирний договір не відбувся. Тоді Владислав, відправивши Сагайдачного на Калугу, сам рушив під Троїцьку лавру. Але там ще більше не було йому щастя.
А тим часом лютий мороз і голод ставали нестерпними, і московський похід Владислава закінчився першого грудня Деулинським перемир’ям на чотирнадцять з половиною років. До того ж Москва поплатилась своєму звичайному цареві поступкою Польщі Смоленська з Черніговом та іншими містами сівер-ськими. Тоді ж і Сагайдачний зі своїми черкасами (так називали запорозьких і українських козаків московитяни) виступив з Калуги, причому триста козаків повернулись до Москви «на государеве ім’я».
Виступаючи в похід на Москву ради Владислава, якого поляки вважали руським царем, Сагайдачний, звичайно, подумував уже про з’єднання Київської Русі з Московською. Але цьому з’єднанню суджено було здійснитися під владою не чужоземного іновірця, а православного царя, і до того ж тоді вже, коли й Москва заспокоїться і зміцніє після своїх фатальних бур, і Київська Русь, подібно до неї, своїм з’єднаннями зміцненням проти поляків звільнить себе від їх тягаря і буде самостійною. А щоб досягнути цього, Київській Русі треба було спершу відновити свою православну митрополію. Ось той подвиг, який стояв перед Сагайдачним як головою козацтва. Адже відтоді, як над Південною Руссю нависла унія й осиротіла її православна церква, південнорусько-му козацтву випав жереб стати представником і захисником зневаженого свого народу і відстояти свою прабатьківську віру від гоніння і західного насилля.
Але козацьке рушення гетьмана Наливайка і його загибель показали, що тоді для України ще була передчасною боротьба з Польщею. В той час була ще й надія на те, що козацькою заслугою польській короні можна полегшити нещасну долю українського народу та його церкви. Цю надію підтримували різні королівські привілеї і сеймові конституції. Але вони складались і писались, як правило, тоді, коли польська корона особливо потребувала козацької допомоги, і рідко коли виконувались насправді. Дух ворожнечі устами єзуїтів безугавно нашіптував полякам вірогоніння і нерозумну пиху. І тільки грізне ім’я Сагайдачного ще стримувало їх лють на православних українців. Можна сказати, що славний гетьман був оборонним щитом України і зробив для неї все, що тільки можна було тоді зробити підданому польського короля, не піднімаючи зброї на поляків, як довелося це пізніше зробити Богданові Хмельницькому, коли пропала уже вся надія і терпіння довготерпеливого народу.
Повернувшись із московського походу в 1619 році, Сагайдачний знову звернувся з проханням до короля про відновлення прав східної церкви в південноруських областях. Жигимонт обіцяв, але обіцянка його не виконувалась. А тому внутрішні чвари, спричинені унією, не затихали.
Очевидно, до того часу належить і те невідоме нам писання Сагайдачного про унію, яке канцлер Сапега9 в листі до Йосафата Кунцевича називав дуже дорогоцінним.
У той же час згадуються в побутописаннях два козацькі гетьмани: Кущка, який ііопав у полон до турків, а слідом за тим — Бородавка, якого побачимо згодом. Щоправда, не видно, чи це були тільки наказні гетьмани, чи їх призначенням коронний гетьман Жолкевський думав, як і раніше, забрати під свою владу українське реєстрове козацтво і зменшити зростаючу в народі силу і владу гетьмана Сагайдачного.
Тим часом п’ять тисяч запорожців наприкінці 1619 року ходили на кримських татар, розбили їх по цей бік Перекопу під самою стіною і звільнили багато полонених християн. Після цього Сагайдачний відрядив отамана Петра Одинця послом до московського царя з пропозицією служити йому своїми головами проти спільного ворога християнства. Козацькі посли з гетьманською грамотою до царя і з двома татарськими «язиками» приїхали в Москву наприкінці лютого 1620 року. Вони були прийняті гостинно, але в самого царя не були, адже тоді була масляниця. їх приймав боярин і намісник коломенський князь Дмитрій Михайлович Пожарський. «Не журіться,— говорив він,— що не бачили очей його царської величності: ви єсте прийшли до Москви перед постом, а в піст у великого государя нашого жодні посли та чужоземці не бувають. А нині царська величність їде молитися до святих місць і звелів вас відпустити». Козаки були обдаровані грошима, камками, тафтами, сукнями і шапками. І послано було Запорозькому війську від царя «легкое жалованье триста рублев», а на грамоту гетьманську цар відповів своєю грамотою від 21 квітня 1620 року.
В той же час Єрусалимський патріарх Феофан повертався з Москви, де він (23 червня 1619 року) висвячував на патріаршество Філарета Микитовича, Михайлового батька. По дорозі з Путивля він відвідав новозбудований Густинський храм біля міста Прилуки. Козаки з гетьманом Сагайдачним супроводжували його в Київ, розмістили його на Подолі в братстві Богоявленськім...
Портрет Петра Сагайдачного. Малюнок 1622 року.
Тоді настала важка година в житті православного народу, підвладного Польщі,— з усіх сторін стікався він у Київ, щоби побачити святителя Єрусалимського і прийняти від нього благословення і пораду. Протягом того літа було в Києві багато нарад, багато роздумували люди, як світські, так і духовні, здавалося, що сама земля руська співчувала їм своїм потрясінням. Гетьман Сагайдачний та інші православні просили патріарха, щоби поставити їм митрополита і єпископів у місцях, захоплених уніатами. Але Феофан вагався, побоюючись короля, вірного єзуїтам, і не маючи згоди від патріарха Царгородського, якому здавна була підвладна митрополія Київська.
А тим часом настала велика необхідність для Польщі в гетьмані Сагайдачному: без нього вона зазнала в тому році страшної поразки від турків під Цецо-рою, де були вбиті і пихатий ворог Москви і Козаччини коронний гетьман Жолкевський, і улюблений їхній козак, чигиринський сотник Михайло Хмельницький, батько Богдана. Польща надумалась негайно рушити знову проти турків усіма силами під командуванням королевича Владислава. На раду щодо війни був покликаний у Варшаву і Сагайдачний. Як згадував сучасник Єрлич, дворянин, який вів щоденникові записи польською мовою, на Сагайдачного покладались на раді великі надії, до його думок прислухались, із ним погоджувались пани гетьмани і королевич. Запорозькому гетьманові доручалось командування над усім козацтвом. «Я під твою опіку посилаю мого сина»,— говорив йому король.
Сагайдачний з радістю поспішив до Києва, і тут він вирішив просити патріарха виконати те, чого так давно чекав і чого так бажав православний народ південноруський (український).
Ось у Богоявленській церкві в четвер 6 жовтня патріарх Феофан з Неофітом, митрополитом Софійським, і з Авраамієм, єпископом Стагонським, висвятив на єпископство перемишльське Ісайю Копинського, котрий шість років тому був викликаний із п’ятнадцатилітнього свого самітництва в печері Антонієвій на побудову Густинського монастиря і вже третій рік був ігуменом Межигірським. А в неділю 9 жовтня у великій Печорській церкві відбулось посвячення в київські митрополити Іова Борецького, ігумена Михайлівського, якого особливо любив народ за його добродійне життя і який славився ученістю. Тоді ж на єпископство Туровське і Пінське поставлено було грека Авраамія, єпископа Ста-ганського. А на початку грудня за вибором і проханням вільнян був посвячений архієпископом Полоцьким Мелетій Смотрицький10, недавній архімандрит Святодухівського братського монастиря у Вільні.
Так поновлена була в 1620 році православна київська митрополія після двадцятип’ятилітнього сирітства.
У січні наступного року патріарх Феофан дростився з Києвом. Зима була міцною. Зупинившись на відпочинок у козацькому Трахтемирівському монастирі, патріарх висвятив тамтешнього архімандрита Ієзекіля Курцевича на єпископство Владимирське і Берестейське.
Із Трахтемирова митрополит Іов з усіма єпископами, і гетьман Сагайдачний з трьома тисячами козаків, і багато інших людей, духовних і світських, супроводжували патріарха до волоського кордону.
Під час відпочинку у місті Білій Церкві висвячений був на єпископство Луцьке й Острозьке Ісакій Борискович, ігумен Чернчицький, учень патріарха Мелетія, який близько двадцяти років перебував на Сході і на Афоні.
Опісля того Феофан зі своїми провідниками гостював три дні в місті Животові у благочестивого князя Стефана Четвертинського і там висвятив Паїсія їполитовича на єпископство Холмське і Белзьке.
Врешті у місті Буші вони розсталися, і багато печалі і плачу було при розлуці. «Навчав бо тоді освячених своїх,— каже Густинський літописець,—дотримуватися істинного благочестя, смиренності і любові; скорботи і гоніння з усякою покірністю переносити; також усе благочестиве воїнство благословив, ставши на торговищі посеред міста, виголошуючи їм усім з похиленими головами до землі сердечне повчання, а також молитви прощальні і спокутні; а згодом напучував їх, щоби з того часу не ходили на Москву, на рід християнський, бранню».
З настанням літа наближався строк походу Хотинського. В серпні 1621 року Сагайдачний зі сорокатисячним козацьким військом був уже біля Дністра. У Львові він зустрівся з королевичем Владиславом як командуючим Хотинської війни.
Польського війська коронний гетьман Ходкевич устиг зібрати 57 тисяч, а саме: вершників із залізними панцирями — 12 тисяч, панцерників — 4 тисячі, піших поляків — 30 тисяч, пруссів і поморян 8 тисяч, найманих угорців 3 тисячі, та ще з королевичем прийшло під Хотин 30 тисяч. А ворожа сила складалася з 300 тисяч турків і 100 тисяч татар. ї коли з’явився там Осман , який хвалився «у війську козацькому снідати, а в обозі польському обідати», то негайно розпочалась битва. Перший бій відбувся другого вересня, ще до прибуття Владислава.
Турки з перших днів особливо нападали на козацькии обоз, якии стояв чолом до обозу султанського і був укріплений окопами. Але козаки після гарячої гарматної стрілянини дали зрештою сильну відсіч і, женучись за ними, увірвалися було в турецький обоз. І тільки тому не заволоділи ним повністю, що коронний гетьман відмовився їм допомогти. Така неправда спричинила ремствування в козацькому війську.
У турецькому таборі. З гравюри XVII століття.
Але Владислав, повідомлений про це гетьманом Сагайдачним, поквапився відрядити депутатів, серед яких був і відомий історик Яків Собеський, кастелян Краківський, батько хороброго короля Яна. Він виголосив у козацькому обозі переконливу промову, після якої гетьман Сагайдачний зі старшинами схилився на їх бік і козаки втихомирились. Вони раділи тій звістці, яка прийшла 6 вересня,— що їхній товариш Богдан. Хмельницький з десятитисячним козацьким загоном на Чорному морі розбив і потопив дванадцять турецьких галер. А решту переслідував до самого Царгорода і навів страх на царгородців, обкуривши їх пороховим димом.
А тим часом 7 вересня в польському обозі військовим судом був обезголовлений гетьман Бородавка за ту провину, що він з тритисячним загоном козаків запізнився під Хотин, ганяючись у поході за здобиччю. Через три дні після того і королевич, і коронний гетьман захворіли лихоманкою, яка тривала два тижні. Владислав одужав, а Ходкевич помер 24 вересня. Не можна не згадати тут і того, що в числі тих, хто воював під Хотином у польських рядах, був і Петро Симеонович Могила, 24-літній воєводич Молдавський, який через чотири роки постригся в монахи печерські.
Хотинська війна тривала п’ять тижнів і закінчилася тим, що грізний Осман, незважаючи на багаточисельність свого війська, побажав миру, котрий і був укладений 8 жовтня на умовах, вигідних для Польщі.
12 жовтня польське військо вишикувалось на полі битви на подобу орла з розпростертими крилами. І на чолі його став Владислав, оповитий у порфіру поверх блискучого озброєння. Опівдні турецький цар вивів своє військо і, вишикувавши його у вигляді півмісяця, став на чолі.
В такому строю обидва війська простояли нерухомо близько години одне проти одного. А тим часом султан послав величезного слона і відбірного коня в подарунок королевичу, а Владислав послав йому в подарунок також розкішно вбраного коня і дві відмінно виготовлені гармати. Врешті, турки похилянням своїх вий і з ними своїх знамен простились із польським військом, а поляки відкланялися турецькому війську хитанням своїх голів.
І коли турки відійшли геть собі, Владислав відправив зі свого головного обозу поранених і хворих, виступив із старих окопів на свіже місце і взявся тріумфувати свою перемогу. Слов’яноруська народна поезія здавна показувала битву весільною учтою. У поляків це відбувалося, як у театрі. Вони виїжджали на війну, як на весільне свято, в пишноті і розкоші, і любили воювати з усією прохолодою наїдків і напоїв; Не так, як у козацтіві, яке любило сувору простоту життя і довго дотримувалось свого старого звичаю: не пити зовсім вина під час війни.
Бенкетуючи весело свою перемогу, Владислав послав у козацький обоз, який стояв на вистріл із лука від обозу польського, велику кількість харчів, навезених із довколишніх міст і сіл. Окрім того, він прислав козакам 25 великих бут волоського вина, 48 бочок меду, знайденого в Кам’янці, і 24 великі куфи горілки. Особисто для гетьмана були надіслані, крім різних харчів і солодощів,7 анталів кращого угорського вина, бочка рейнського, невелика бута котнарського, а ще й погрібець із дюжиною срібних пляшок, наповнених різними лікарськими горілками. Але Сагайдачному тоді було не до напоїв і солодощів, він лежав хворий, тяжкопоранений. Співчуваючи, Владислав надіслав йому свій кармазиновий намет, підшитий зеленою венедською адамашкою.
По закінченні восьмиденного бенкету на світанку 21 жовтня ударили бубони до походу. Владислав, який полюбив козаків, а вони полюбили його, прибув з півторастами вершниками у козацький обоз попрощатися із гетьманом і Запорозьким військом.
Напад турків. З гравюри XVII століття.
ГІри тому ж посилаю вашій гетьманській милості зі всією старшиною 4 тисячі червінців, які розділите між собою по справедливості і на ваш розсуд».
Відповідаючи на те і висловлюючи свою вдячність королеві у листі від 15 лютого, гетьман Сагайдачний висловив і ту тугу своєї душі, яка долучалась до його мук тілесних.
Київ. Залишки Десятинної церкви. XVII століття.
«А любо,— писав він,— з боку високодумних і вельможних їхніх мил остей панів коронних Вишневецьких, Конецьпольських, Потоцьких, Калиновських та інших, на Україні, вільній предвічній вітчизні нашій, владу свою самочинно поширюють, повівають на нас, Військо Запорозьке, холодними і неприязними вітрами, хочуть нашу славу до мізинця звести і нас, братію свою, вірних Вашої найяснішої величності і слуг усієї корони польської, в підданство і рабське ярмо безбожно запрягти. Однак ми покладаємо надії на те, що якщо Ваша величність захоче і повелить, то всі вітри і бурі затихнуть і перейдуть в тишу, не так нам образливо на панів вищеназваних, як на їх старост, нецнотливих синів і п’яниць, котрі Бога не бояться, ні Вашої найяснішої величності премогут-ніх монарших мандатів не поважають. Як тільки я, гетьман, за указом Вашої величності на Хотинську воєнну службу з козаками з України вийшов, тоді вони, старости, тут же козачок бідних почали на різні роботизни без жодного милосердя часто виганяти, бити, неслухняних батогами мордувати. Тяжко і гірко козакам, які повернулись зі служби Вашої монаршої військової з ранами, ще не загоєними, червів повними, було від дружин і матерів своїх чути і сльози в очах їхніх бачити...
Ваша найясніша королівська величність, як батько ласкавий і пан наш найшановніший, і по сьому короткому донесенню нашому може свавільних старост-і праволомців (котрі на особливому реєстрику значаться) присмирити і вгамувати. А козаків бідних від безбожних насильств над ними, глуму і тягаря захистити і звільнити. Інакше, якщо вони, козаки, не одержать у тому Вашої королівської найяснішої величності прихильності, то щоб щось нове від них (як уже подейкують) не уродилося і гнівного вогню (чого не дай Боже) не запалило, бо тоді вже не на козаків, а самі на себе і на своїх п’яниць-старост вельможні їх милості панове польські нарікати і жалкувати би мусили».
Відчуваючи наближення своєї кончини, Сагайдачний в бстанніх числах березня відпустив від себе королівського придворного лікаря із таким прощальним листом до короля:
«Найясніший королю Польський і найласкавіший мій пане!
Повертаючись із Хотина додому, принц Владислав, наймиліший Вашої королівської величності син, а мій найласкавіший добродій, для вилікування смертельних ран і хвороб моїх доручив мені лікаря свого, однак знесилюються там усі того лікаря лікарські медикаменти,— ядовиті стріли бусурманські, в тіло моє потрапивши, всі ліки випередили. А смертоносна отрута своїми внутрішніми діями у всі суглоби і жили мої розлилася, і вже не до життя, а до домовини влаштовують мені дорогу, і чим далі, тим дужче знемагаю і до кончини наближаюся. Задля цього, не сміючи більше і доктора Вашої найяснішої королівської величності при собі утримувати, з великою вдячністю відпускаю його до двору Вашої най-яснішої королівської величності.
Наближаючись до дверей домовини, віддаю під ноги Вашої найяснішої королівської величності найнижчий свій останній уклін, і вже не сподіваючись більше бачити в цьому житті найяснішого обличчя і ласкавих до себе очей Вашої королівської величності, останнім листовним посиланням звертаюся до Вашої найяснішої королівської величності наймилішого сина Вашого, мого ж директора і найласкавішого добродія світлішого принца Владислава. Заздалегідь зичу, аби Господь Бог всемогутньою силою зберіг Вашої найяснішої королівської величності і наймилі-шого сина Вашого принца Владислава здоров’я; а ще прошу у Вашої найяснішої королівської величності прощення за все, чим я погрішив проти Вашої величності.
Пан доктор Вашої найяснішої королівської величності, будучи при мені в Києві чимало часу, добре придивився до життя багатьох козаків, зневажених і скривджених панами польськими та їх старостами у різний спосіб. Про все те він може ретельно словесно донести Вашій величності, якщо Ваша найясніша величність забажає його про те запитати і милостиво послухати. А я, монарші Вашої королівської величності ноги смиренно обнявши, покірно і слізно прошу, щоб та наруга, яка чиниться над козаками, найвищим і грізним Вашої найяснішої величності мандатом була заборонена. Особливо унія, з дозволу Вашої найяснішої королівської величності тепер з Русі через святійшого Феофана, патріарха Єрусалимського, знесена, аби надалі в тій же Русі ніколи не поновлювалася і свої роги не піднімала. Хочуть батьки єзуїти і все духовенство костьолу римського (і то без нас, православних) до унії своєї привернути ті народи, які взагалі не відають і не вірять Господові Христові, який плоттю у світ прийшов. А ми, православні, які притримуються древніх святих апостольських і батьківських переказів і догматів без жодної унії і схизми, не відрікаємося нашого спасіння і блаженного життя нашого.
Сі два мої, вірного Вашої королівської величності слуги бажання, якщо забажаєш і наймилішим дітям своїм накажеш учинити і неодмінно завжди виконувати, то і панування їх і цілої Корони в тиші і спокої завжди буде і пребуде; чого я і повторно усім серцем бажаю.
З Києва, останні числа березня, року 1622.
Вашої найяснішої королівської величності вірний і найнижчий слуга
Петро Конашевич-Сагайдачний, гетьман Війська Запорозького».
Хотинським походом гетьман Сагайдачний завершив своє військове поле діяльності.
Останні п’ять місяців життя він присвятив переважно турботам і печалям про внутрішнє благо України.
Вигляд Подолу, де містилось Київське братство.
Особливу опіку він звернув на Богоявленське Київське братство, в яке записався він з усім Військом Запорозьким. І пожертвував кілька тисяч на поновлення Богоявленського монастиря і на утримання братської школи, через що і називається ктитором братського монастиря. Не забув Сагайдачний і про свою задніпровську батьківщину і переказав півтори тисячі золотих червінців на школу братства Львівського. Визначивши вклади ще й іншим монастирям, церквам і школам, і призначивши опікунами дружині і дітям своїм митрополита Іова і майбутнього свого наступника в гетьманстві Оліфера Голуба, і здійснивши останні християнські обряди, славний гетьман закінчив життя у провідну неділю 10 квітня. Похований у братському монастирі біля училищної церкви. Над його тілом при похованні двадцять студентів виголосили вірші, створені тодішнім ректором Касіяном Саковичем14. А на могильному камені його було вирізано такий напис:
«Тут зложив запорозький гетьман свої кості,
Петро Конашевич, поранений задля вольності Вітчизни, коли турки сильно нападали
• І пострілів смертельних кілька йому завдали.
А, зранений ними, віку свого вкоротив,
Вірності Богові, королеві і війську не поплямив.
І вмер, захищаючи батьківський край,
О Творче, блакить йому неба подай,
Яко ревнителю віри справдешньої,
В котрій з дитинства ще він похрещений.
Року тисяча шістсот двадцять другого Похований в монастирі братства Київського,
На котрий кілька тисяч офірував,
Щоб там розвивались науки, жадав».
Тепер не видно вже в Київському братстві цього надгробного каменя. Ніхто не знає навіть і місця, де спочиває прах достопам’ятного гетьмана...
ПРИМІТКИ
1. Северин Наливайко (р. н. невід.— 1597) — керівник народного повстання на Україні і в Білорусії в 1594—1596 роках. Служив сотником надвірної корогви у К. Острозького. Залишивши службу, створив 1594 року загін нереєстрових козаків і очолив антифеодальне повстання. Виданий козацькою старшиною, після страшних тортур був страчений.
2. Острозька школа — греко-слов’яно-латинська колегія, перша українська школа вищого рівня. Заснована близько 1576 року в м. Острозі К. Острозьким. Була значним освітнім центром антикатолицького спрямування. Мала велике значення для поширення знань серед населення, для організації національної школи на Україні. Діяла до 1636 року.
3. Владислав (1595—1648) —мова йде про майбутнього польського короля Владислава IV. Під час польської і шведської інтервенції на початку XVII століття п’ятнадцятирічний королевич був проголошений частиною російського боярства царем. Домагався російського престолу під час російсько-польських воєн 1617— 1618, 1632—1634 років. Намагався в цих війнах використати українських реєстрових козаків.
4. Жигимонт III (1566—1632) — польський король Сигізмунд III. За нього Польща брала участь у польській і шведській інтервенції на початку XVII століття проти Росії. На Україні придушено повстання К. Косинського, С. Наливайка, Т. Федоровича та інших. Укладено Брестську унію 1596 року.
5. Романов Михайло Федорович (1596—1645) — російський цар 1613 року, родоначальник династії Романових. Обраний царем на Земському соборі після визволення Москви народним ополченням у 1611 —1612 роках від польсько-литовських загарбників.
6. Бантиш-Каменський Микола Миколайович (1737—1814) — російський і український дворянський історик. Навчався в Київській і Московській академіях та Московському університеті. Підготував ряд збірок документальних матеріалів, які містять цінні джерела з історії України.
7. Баторій Стефан (1533—1586) — польський король з 1576 року і полководець. Прагнув до зміцнення королівської влади. Посилив феодальний гніт на українських землях.
8. Пожарський Дмитро Михайлович (1578—1642) —російський державний і військовий діяч, князь, боярин. У період польської і шведської інтервенції на початку XVII століття разом з К. Мініним став керівником народного ополчення 1611—1612 років. Керував воєнними діями проти інтервентів у 1613—1618 роках. Згодом очолював ряд московських приказів.
9. Сапега Лев Іванович (1557—1633) — великий литовський канцлер, а пізніше гетьман. Походив з магнатсько-князівського роду Сапегів.
10. Смотрицький Мелетій (світське ім’я — Максим Герасимович; близько 1572— 1633) — український і білоруський письменник, філолог, церковний і освітній діяч. Закінчив Острозьку школу й Віденську єзуїтську академію. Був ректором Київської братської школи. Автор підручника старослов’янської мови «Граматика словенська».
11. Осман II (1605—1622) — турецький султан з 1618 року. За його правління Треччина у війні проти Польщі зазнала поразки і змушена була укласти Хотинський мир 1621 року. Убитий яничарами.
12. Собеський Яків (1588—1646) — польський мемуарист. Батько короля Яна III. Залишив описи Хотинської війни 1620—1621 років, в якій брав участь.
13. Могила Петро Симеонович (1597—1647) — політичний, церковний і освітній діяч України, митрополит Київський і Галицький. В політичних питаннях виступав проти унії з католицькою церквою. Сприяв розвиткові Києво-Печерської друкарні. У 1631 році відкрив у Києві лаврську школу, яку було об’єднано з Київською братською школою і названо Києво-Могилянською академією. Автор ряду книг, численних полемічних проповідей тощо.
14. Сакович Касіян (близько 1578—1647) — український письменник освітній діяч, філософ. У 1620—1624 роках — викладач і ректор Київської братської школи. Написав «Вірші» на погреб гетьмана Петра Сагайдачного. Автор філософського трактату «Арістотелеві проблеми».
Отредактировано gosha (Пн 06:25)