САДОВИЙ ІНСТРУМЕНТ І ПІДГОТОВКА ЙОГО ДО РОБОТИ
Для любителя-садовода необхідна так звана сумка обрізувача (мал. 19). Проте, якщо нема« можливості її придба ти, то можна купувати інструмент і поштучно.
Садові пилки (мал. 20) бувають різних розмірів. Більш крупні доцільно використовувати при зрізуванні великих гілок, а менші для дрібних.
Сікаторами, що випускаються промисловістю, зручно вирізувати гілки завтовшки не більше 2,5 см. Окуліруваль ні і копулірувальні ножі слід використовувати лише для щеплення брунькою і живцем Садовим ножем видаляють дрібні гілочки. Садовий топірець використовується рідко лише при щепленні в розщеп (мал. 21).
Садовим варом (мал. 22) замазують рани після обрізування плодових дерев. Для обв’язування щеп використовують стрічки з поліетиленової плівки. Ширина стрічки 1,5—2 см, довжина 20—25 см.
Мал. 21. Садовий ріжучий інструмент
Мал. 22. Садовий вар, стрічка з поліетиленової плівки
Мал 23. Бруски, терпуг, паста, пасок для заточки садового інструменту
Мал 24 Заточка пилки на тригранному терпузі
Для заточки інструмента використовують терпуги та бруски з різним ступенем зернистості, ремінні паски, пасту (мал 23) При точінні ріжучого інструменту бруски пе ріодично змочують водою Брусок і пасок з нанесеною на них пастою використовують для доведення окулірувального і копулірувального ножів.
Перед точінням пилки спеціальним розвідним ключем дещо відгинають парні зубці в один, а непарні — в другий бік. При цьому слід стежити за тим, щоб заточені кромки зубців виявились на внутрішньому боці. Ширина розводу повинна бути в 1,5 раза більшою товщини полотна пилки.
Заточують зубці тригранним терпугом спочатку з од ного боку, а потім з другого (мал. 24). Заточка завжди проводиться лише з внутрішнього боку й ніколи з зовніш нього.
Лезо копулірувального ножа заточують з одного боку Під час руху леза по бруску слід притискати його вказів ним пальцем. Це забезпечить рівномірне заточування
Лезо окулірувального ножа заточують з двох боків Спочатку на крупнозернистому бруску дугоподібними рухами руки з ножем заточують один його бік (мал. 25) потім точно так же заточують другий (мал. 26).
Після грубого точіння копулірувального ножа на крупнозернистому бруску продовжують заточувати на дрібнозернистому Така заточка називається «правкою» (мал 27). Лезо правлять з двох боків. Ступінь гостроти ножа можна перевірити. Якщо ніж голить волосся на руці або «чіпляється» за ніготь на пальці,— наточений добре.
Окулірувальний ніж після точіння на крупнозернистому бруску слід правити на дрібнозернистому. Спочатку один бік, потім другий (мал. 28, 29). Після цього правлять на паску. Щоб полегшити правку, на ремінний пасок слід рівномірно нанести спеціальну пасту (30).
Правку починають так: площину ножа кладуть на пасок і рухають обушком вперед, злегка придавлюючи з тим, щоб вся площина ножа була притиснута до паска (мал. 31). Дійшовши до кінця ділянки паска з нанесеною пастою обертають ніж через обушок і рухають в зворотньому напрямі (мал. 32). Гострість окулірувального ножа визна чають так, як і копулірувального.
Щоб заточити і почистити сікатор, його спочатку розбирають. Для цього його розкривають (мал. 33), знімають пружину (мал. 34), викруткою відвертають болт шайби, яка фіксує положення гайки на шарнірі (мал. 35), зніма ють шайбу (мал. 36), відвертають гайку (мдл. 37), виймають болт, що скріплює ріжуче лезо і протиріжучу пластинку (мал. 381, роз’єднують їх мал. 39).
Мал. 25. Заточка окуліровального ножа на крупно зернистому бруску
Мал. 26. Заточка окуліровального ножа на крупно зернистому бруску
Мал. 27 Правка копуліровального ножа на дрібнозернистому бруску
Мал. 28. Заточка окуліровального ножа на дрібнозернистому бруску
Мал. 29. Заточка окуліровального ножа на дрібнозернистому бруску
Мал. 30. Підготовка паска для правки ножа
Мал. 39. Роз’єднання основних частин сікатора
Мал. 40. Сікатор у розібраному вигляді
Мал. 41. Заточка ріжучих части сікатора
Внаслідок цих операцій сікатор розібраний на частини (мал. 40), Після цього його заточують (мал. 41>, чистять і збирають Проводять це в зворотньому порядку Гайку затягують так, щоб сікатор легко сам розкривався, а закривався з невеликим зусиллям.
У нового сікатора на ріжучому лезі чітко видно фаску Такий сікатор не ріже, а мне тканини гілок. Тому перед використанням нового сікатора необхідно зняти фаску на електроточилі або грубим терпугом. Потім заточують лезо на крупнозернистому бруску доти, доки від обушка ріжучої пластини до жала не утвориться плавний, без вигонів і виступів згин. З другого боку леза обережними рухами бруска знімають утворений там завал жала.
САДОВО-ГОРОДНІЙ ІНСТРУМЕНТ,ІНВЕНТАР
На присадибних ділянках і в колективних садах садово-городній інвентар полегшує працю, допомагає виростити і зібрати врожай Розрізняють ручний і механізований інвентар.
Ручний садово-городній інвентар. Ріжучий інструмент (сікатори, сучкорізи, садові ножівки, ножиці, ножі тощо (мал 42) Кожний з них має своє призначення. Сікаторами нарізують живці, обрізують плодові дерева і кущода ягідники. Максимальний діаметр зрізу до 15 мм: Обрізування більш товстих гілок (до ЗО мм) проводиться сучкорізами, які для зручності можна насаджувати на довгу штангу. Гакоподібна протиріжуча пластина сучкоріза накидається на гілочку, яку бажано зрізати. Ріжуче зусилля передається рухомому ножеві за допомогою мотузки. Товсті гілки зрізують садовими ножівками.
Широко використовуються різного типу ножиці — для декоративної стрижки трави чагарників, зрізування квітів тощо. Вирізування гілок при формуванні крони плодових і декоративних дерев та кущів зручно проводити за допомогою ножів з серпоподібним лезом найбільший діаметр чрізу — 15 мм. ,
Копулірування та окулірування виконують спеціальними ножами. Високим попитом користуються набори ріжучого інструмента КСЛ, який включає сікатор СО-2 з запасною пружиною, ніж для щеплення комбінований НКО, ніж садовий НС, садову складну ножівку НСС і виноградно-квіткові ножиці НВК.
Грунтообробний інструмент (мал. 43, 44). Для перекопування грунту, викопування коренеплодів, а також для інших земляних робіт в саду і на городі служать універсальні садові лопати. Випускаються спеціальні викопочні лопати з овальним полотном, перекопочні з полотном трикутної форми, а також з шарнірним кріпленням полотна, що дозволяє перетворювати лопату в різновидність сапки Для перекопування землі на легких грунтах і навантажувально-розвантажувальних робіт використовуються садові вила.
Садові бури використовуються для викопування ям під стовпи і загорожі, при внесенні добрив до кореневої системи дерев і кущів. Діаметр ями залежить від розмірів змінних ножів. Садові граблі слугують для розпушування і вирівнювання поверхні грунту, вичісування і згрібання бур’янів і рослинних решток.
Мал 42. Садовий ріжучий інструмент- а пилка-ножівка з серповидним полотном; б — садові ножиці, в — сікатор одностороннього різання; г — штанговий сучкоріз; д — садовий ніж середній; є бордюрні ножиці; ж — комбінований ніж НКО
Мал. 43. Грунтообробний дрібний інвентар: а — садовий бур із змінними ножами; б — садова лопата, мотига для підгортавля
Мая. 44. Дрібний грунтообробний інвентар: а — розпушувач; б — розпушувач з зубцями прямокутного перерізу; в — комбінована сапка; г — граблі-лопата
Мал. 45, Ручна овочева сівалка
Добре зарекомендували себе на розпушуванні грунту, підгортанні рослин, виготовленні борозенок, знищенні бур’янів ручні культиватори — підгортальники з культиваторними лапами
Бур’яни на грядках і в міжряддях зручно знищувати спеціальними полільниками, які являють собою тонке стальне ріжуче полотно товщиною 1—3 мм і шириною 25—35 мм у формі сікатора, прямокутньої пластини або петлеподібно закріпленої стрічки, що насаджується на рукоятку.
Сапки, залежно від конструкції і форми робочого органу, поділяються на три групи: підгортальні, полільні, універсальні. Випускають також комбіновані сапки-кетмені, розпушувачі, рогатки.
Для висіву насіння, садіння саджанців, розсади і догляду за рослинами служить дрібний інвентар: розрихлювачі, граблі-лопати, садивні совки і вилки, борозноутворювачі.Для догляду за сходами та молодими рослйнами служать лійки місткістю від 5 до 12 л, розбризкувані води, що використовуються в комплекті з різною поливальною арматурою (шлангами, вентилями, підставками, наконечниками). Найбільшого поширення набули розбризкувані «Улитка».
На садово-огородніх ділянках, які не мають централізованого водозабезпечення, можна використовувати насоси різних типів.
Для хімічної боротьби з шкідниками і хворобами плодових, ягідних і овочевих культур та картоплі, побілки штамбів плодових дерев, а також господарських приміщень є обприскувачі з ручним і механізованим приводом, частіше від електродвигуна — електрофіковані. Обприскувачі з ручним приводом виготовляються в трьох варіантах: ранцеві — закріплюються на спині, позиційні — розміщуються на землі, але мають пасок, що дозволяє взяти їх на плече, і ручні.
У домашньому господарстві і на присадибній ділянці зручно^користуватись ручними візками — дво- і одноко-ліснимющ* ще називають «тачками».
До садово-городнього інвентаря відносяться рядкова сівалка (мал> 45), гід робур-рослинопідживлювач, плодо-знімальники, садові драбини.
Для догляду за газонами застосовуються газонокосарки з ручним або електрифікованим приводом, а також коси.
Останнім часом садоводи стали кооперуватись в придбанні і використанні механізованого садово-городнього інвентаря, в основному мотоблоків різних моделей: «Беларусь», «Луч», «Супер-600», МБ-1, МТЗ-0,5. Ці мотоблоки забезпечують комплексну механізацію сільськогосподарських робіт па площі 0,5—5 га. На ділянках меншої площі в особистих домашніх господарствах застосування мотоблоків економічно невигідно.
Тому для механізації догляду за грунтом на малих ділянках можна використати мотокультиватор МК-1, «Крот», мотокосарки, КМП-1, КММ-1. До культиватора МК-1 є змінні робочі органи: роїгори для задернілого грунту, підгортальник, невеликий причіпний візок вантажопідйомністю 150 кг. Культиватор, обладнаний двотактним бензиновим двигуном потужністю 1,7 кВт.
Отредактировано юля (Чт 00:42)