ФОРМУВАННЯ КРОНИ ТА ОБРІЗУВАННЯ ДЕРЕВ
Формування й обрізування дерев — один з найбільш безпосередніх і дійових способів впливу на рослинний орга нізм. Результат обрізування легко спостерігається візуально і припущені недоліки виправити буває дуже складно. Можливість застосування обрізування як агротехнічного прийому пов’язана зі здатністю дерев до регенерації — заростання ран та відновлення втрачених частин крони при обрізуванні за рахунок пробудження сплячих бруньок або посилення росту слабких пагонів.
Необхідність формування і систематичного обрізування викликана потребою регулювання росту і плодоношення дерев протягом всього їх життя. Залишені без формування і обрізування крони дерев загущуються, плодоношення стає періодичним; листя затінюються, інтенсивність їх фотосинтезу поступово зменшується вглиб крони і вже в товщі гілля понад півтора метра затінене листя не лише не працює на урожай, а й потребує асимілянтів для підтримання власної життєдіяльності. Тому внутрішні затінені частини крони дерев стають непродуктивними, а з віком і оголюються.
Мал. 46. Вплив укорочування однорічних пагонів «а пагонілтродуктивну здатність: а — без обрізування; 6 — слабке укорочування; в — помірне укорочування; г — сильне укорочування
Мал. 47. Вплив зміни нахилу гілок на пробудження бруньок, пагонопро-дуктивну здатність, силу росту: а — кут нахилу; б — кут відходження; в — 30°; г — 45°, д — 60°; є — 90°; ж — дугоподібна гілка
Мал. 48. Молоде плодоносне дерево до обрізування
Мал. 49. Молоде плодоносне дерево після обрізування і вирізки
центрального провідника
Тип крони обумовлює не лише зовнішній вигляд і характер розміщення основних гілок та однорічних пагонів дерев в просторі, а перш за все продуктивність насаджень. Доцільність тієї чи іншої системи формування визначається передусім її відповідністю конкретним грунтово-кліматичним умовам і, біологічним особливостям порід і сортів. Вдало обраний тип крони дозволяє максимально використовувати особливості ділянки, підщепи, площі живлення тощо.
Плодове дерево, незалежно від походження (вирощене з насіння, відсадки чи шляхом щеплення),— єдиний організм, усі частини і органи якого знаходяться в певних корелятивних зв’язках між собою. Обрізування значною мірою впливає на весь рослинний організм, підтримує фізіологічну рівновагу між процесами росту і плодоношення, що й забезпечує регулярність плодоношення.
Приступаючи до формування і обрізування дерев, необхідно обов’язково враховувати основні закономірності їх будови і біології. Все при побіжному огляді насадження видно, що породи і сорти плодових дерев значно відрізняються між собою за формою і розмірами крони. Одні характеризуються різко вираженим домінуванням верхівкових бруньок, інші слабким, внаслідок чого в процесі росту виникають численні бокові пагони. В першому випадку на довгих минулорічних пагонах утворюється мало бічних розгалужень, у кроні виникають оголені ділянки гілок. Пробудження бічних бруньок до росту досягається вкороченням верхівки пагона (мал. 46).
У сучасних інтенсивних насадженнях для регулювання сили росту гілок та ступеню верхівкового домінування широко застосовують збільшення кута нахилу гілок (мал. 47). Змінюючи його, можна регулювати ріст і генеративну функцію гілок. При цьому слід мати на увазі, що-у сильнорослих сортів різке відхилення вертикально ростучих гілок до горизонтального положення викликає ближче до їх основи сильний ріст жирових пагонів. Оптимальним кутом є відхилення гілки на 50—60° від вертикалі. Невеликі кути відходження основних гілок від стовбура або гілок другого порядку від гілок першого порядку (менше 40— 45 °) часто служать причиною їх відчахування при різноманітних навантаженнях.
Для забезпечення міцності крони основні гілки можна з’єднати з стовбуром спеціальними містками, які легко утворюються шляхом переплітання однорічних пагонів молодих дерев.
Міцність крони також значною мірою пов’язана з спів-підпорядкуванням частин крони, яка полягає в тому, що гілки наступних порядків галуження мають бути меншими по товщині і довжині гілок, від яких вони відходять.
Основні гілки першого порядку для міцного з’єднання з стовбуром мають бути біля своєї основи двічі тоншими, ніж стовбур в місці їх відходження. Співвідношення сили росту частин крони необхідно регулювати в межах усього дерева, особливо не допускати відставання в рості гілок нижнього ярусу. Перевага в рості верхівкових частин крони веде до перенесення плодоношення на верхівку крони, відмирання нижніх гілок, непотрібного збільшення висоти дерева. Треба постійно стримувати ріст верхніх гілок і навпаки, сприяти більш сильному росту нижніх.
Уважно придивившись до дерева, неважко помітити ярусне розміщення гілок на стовбурі або на основних гілках. Особливість ця обумовлена тим, що не всі бруньки на однорічних пагонах весною наступного року проростають в нові пагони. Здебільшого лише верхні кілька бруньок дають сильнорослі пагони, потім розмір бокових приростів зменшується, нижче формуються лише розетки листя, а біля основи пагона частина бруньок взагалі залишається в сплячому стані.
Основними носіями врожаїв плодових дерев є обростаючі гілки, які менш довговічні, ніж основні. Тому в багаторічних плодових порід спостерігається процес відмирання обростаючих гілочок і поступове оголення скелетних гілок від основи до периферії крони. В яблуні, груші такі гілочки живуть 8—10 років, але найбільш продуктивні вони до 4—5-річного віку. У кісточкових порід — абрикоса, персика, сливи, кущових вишень процеси відмирання обростаючих гілочок ідуть ще швидше — за 2—4 роки.
Мал. 50: Пінцирування (прищипування) ростучих пагонів; а — перше пінцирування пагона; б — друге пінцирування відростаючого пагона
Слід звернути увагу на ще одну важливу особливість плодових дерев — прорідження крони не дає такого швидкого ефекту на ріст пагонів в кроні, як укорочення. Разом з тим прорідження сприяє значному поліпшенню освітлення крони. Застосовують також прийом переводу гілок на бічні, часто більш слабші гілки. Обрізування на перевід змінює напрям росту гілок, сприяє освітленню крони, зменшенню загальних розмірів дерев (мал. 48, 49).
Одним із способів регулювання сили росту пагонів та прискорення плодоношення молодих дерев є пінцирування ростучих пагонів — видалення (прищипування) їх верхівок. Пагони, сильний ріст яких не бажаний (конкуренти, ростові пагони, які доцільно перетворити в плодові гілочки й ін.), при досягненні приросту 20—25 см прищипують, видаляючи їх трав’янисту верхівку з 2—3 листочками. Приблизно на 2 тижні ріст пагонів припиняється, а коли відновиться новоутворений пагонам дають відрости на 6—7 см і знову прищипують їх, але вже над 2—3 листочком знизу нового приросту — на слабо сформовану бруньку, яка до кінця вегетації не проростає (мал. 50).
Незалежно від системи формування висота плодових дерев навіть на насінних підщепах не повйнна перевищувати 3,5—4 м. При цьому не лише забезпечується достатня продуктивність дерев, але й значно полегшується догляд за ними і збирання врожаю. З метою формування малогабаритних крон кількість основних гілок обмежують до З—6, а число порядків галуження основних гілок до 2. Центральний провідник видаляють на висоті близько 2,2— 2,5 м над бічною гілкою. Висоту штамба на насінних підщепах установлюють в межах 60—70 см, на середньорослих 50—60 см, карликових 40—45 см.
РОЗРІДЖЕНО-ЯРУСНА КРОНА ДЕРЕВА
Цей тип крони найбільш придатний для присадибних і колективних садів в різних зонах України, оскільки за формою наближається до природного типу крони багатьох порід і сортів. Техніка формування крони нескладна і зрозуміла для садовода-початківця. Цю крону можна засто-сувати при вирощуванні яблуні й груші на сильнорослих насінних підщепах, яблуні на середньорослих вегетативно розмножуваних підщепах, а також черешні, вишні, сливи, абрикоса.
Принцип формування розріджено-ярусної крони поля гає в тому, що вище штамба закладають два яруси основ них гілок по 2—3 гілки в кожному. Всього в кроні дерева має бути 5—6 основних гілок, рівномірно розміщених навкруги стовбура.
За цією системою крону формують так.
Перший рік, після садіння. Висаджені нескроновані однорічки вкорочують на 12—15 см вище встановленої висоти штамба (мал. 51). Незалежно від строку посадки обрізування проводять весною. На штамбі вирізують на кільце пагони та обшмигують проростаючі бруньки. Після того як в зоні закладання крони новоутворені пагони досягнуть довжини 15—20 см, виділяють один з добре розвинених верхніх пагонів як провідник, інші (один—два), які знаходяться близько нього (конкуренти), прищипують, щоб посилити ріст провідника. З нижче розміщених пагонів вибирають три краще розвинених І рівномірно на всі боки розміщених навкруги стовбура для формування гілок нижнього ярусу. Пагони з гострим кутом відходження видаляють.
Якщо в саду висаджують дворічні або скроновані однорічні саджанці, вище рівня штамбу добирають три добре розвинених гілки і провідник, решту вирізають на кільце. Гілки, відібрані як основні, вкорочують на 1/2— 1/3 їх довжини, щоб після вкорочення верхівки були приблизно на одному рівні, а центральний провідник вкорочують на 20—25 см вище рівня зрізів основних гілок.
Мил. 51. Післяпосадкове обрізування при формуванні розріджено ярусної крони: а — обрізування некронованнх однорічок; б — обрізування хромованих однорічок або дворічок
Другий рік після садіння. Рано весною вирізують на кільце конкуренти пагонів подовження основних гілок і центрального провідника, а також інші сильнорослі пагони, які не використовуються для закладання основних гілок. Короткі (до 30 см) бокові прирости на стовбурі й основних гілках крони не вкорочують. Провідники основних гілок першого ярусу вкорочують на 60—70 см від основи, а якщо вони не досягли цієї довжини і мають добре визрілі непошкоджені верхівки, їх можна не вкорочувати. Відстань між гілками першого і другого ярусів залежить від сили росту і становить у сильнорослих дерев яблуні і груші 80—100 см, середиьорослих — 60—80 см. Таку ж відстань залишають і у дерев кісточкових порід.
Центральний провідник укорочують на 12—15 см вище місця, де будуть закладатись основні гілки другого ярусу Ця додаткова довжина центрального провідника дається для того, щоб у наступному році був більший вибір пагонів для закладання гілок нового ярусу. Якщо центральний провідник не досяг необхідної довжини, його не вкорочують.
У дерев, висаджених нескронованими однолітками, в першу вегетацію в місці закладання гілок першого ярусу може утворитись лише 1—2 пагони. Такі дерева обрізають сильніше, щоб викликати необхідні розгалуження. При цьому бічні гілки вкорочують на 20—30 см від основи, центральний провідник на 15—20 см вище них.
Третій рік після садіння. У ранньо-весняний період видаляють на кільце конкуренти центрального провідника і залишають 2—3 основні гілки для формування другого ярусу, добираючи для цього добре розвинені однорічні пагони, розміщені (в горизонтальній проекції) між гілками першого ярусу. Краще, коли відібрані пагони ростуть не з суміжних бруньок, а розріджено по стовбуру на відстані 10—20 см одна від одної і мають кут відходження 50-55 °. На основних гілках першого ярусу видаляють конкуренти провідників та закладають гілки другого порядку
У яблуні й груші на сильнорослих насінних підщепах першу основну гілку другого порядку закладають не ближче 60—70 см від стовбура, на вегетативно-розмножуваних напівкарликових підщепах та у кісточкових порід на 40—50 см.
Сильнорослі прирости на верхній частині основних гілок видаляють на кільце. Помірної сили росту гілки, що утворилися з боків основної гілки, не обрізують. Це прискорює закладання плодових утворень і початок плодоношення. Провідники основних гілок першого ярусу, які ростуть помірно, не вкорочують. У сильнорослих скелетних гілок, які конкурують з центральним провідником або мають мало розгалужень, провідники вкорочують на '/з—'/4 ЇХ довжини. При потребі змінюють кут відхилення основних гілок.
Центральний провідник укорочують на 50—70 см вище верхньої основної гілки другого ярусу. На стовбурі між першим та другим ярусами крони видаляють на кільце сильнорослі загущуючі крону пагони. Частину приростів, які мають сильний приріст, вкорочують на 25—30 см від основи, щоб перетворити їх у плодові гілочки. Прирости довжиною менше 30 см не вкорочують.
Четвертий-п’ятий роки після садіння. Під час обрізування значну увагу приділяють підпорядкуванню сили росту основних гілок обох ярусів і центрального провідника. При потребі сильно вкорочують провідники конкуруючих гілок або ж переводять їх на бічні розгалуження. Також укорочують на '/з довжини провідники основних гілок, якщо вони мають приріст менше 60—70 см. Якщо між ярусами крони або біля основи скелетних гілок з’являються сильні жирові пагони, їх вирізають на кільце. Помірної сили прирости на стовбурі між першим та другим ярусами проріджують, залишаючи на відстані 15—20 см один від одного, і формують з них обростаючі гілочки,. Помірно ростучий центральний провідник не вкорочують, сильноростучий переводять на більш слабкий приріст
ОБРІЗУВАННЯ ПЛОДОНОСНИХ ДЕРЕВ ЯБЛУНІ І ГРУШІ, СФОРМОВАНИХ ЗА РОЗРІДЖЕНО-ЯРУСНОЮ СИСТЕМОЮ
Па п'ятий рік після садіння в кроні дерева вдається закласти необхідну кількість основних гілок. В цей час починається плодоношення більшості сортів. Проте це ще не означає, що формування крони повністю завершене. Па б—7-й рік особливу увагу приділяють завершенню формування основних гілок другого ярусу: закладають на них при потребі гілки другого порядку, урівноважують їх силу росту.
Після завершення формування крони у 6—7-річному віці центральний провідник видаляють, зрізуючи його над останньою основною гілкою 2—3-річного віку, яка має кут відходження від вертикалі 50—60 °. При цьому висота стовбура не повинна перевищувати 2,5 м. Слідкують, щоб ріст основних гілок другого ярусу не переважав ріст гілок нижнього ярусу. Досягають цього шляхом обрізування їх верхівок на бічні гілки з потрібним нахилом до горизонталі (Кальвіль сніговий, Бойкен, Джонатан) або відхилення і підв’язування гілок (Слава переможцям, Ма кінтош та інші з пірамідальним типом росту).
У молодому віці дерева сильно ростуть і швидко загу щують крону. Сильне обрізування ще більш посилює ці процеси' Тому обрізування молодих дерев,після завершення формування крони має бути помірним. Перш за все вирізують на кільце сильнорослі жирові пагони на стовбурі та основних гілках і проріджують прирости і гілки в місцях сильного загущення. Відстань між однорічними приростами та плодовими гілочками по довжині основних гілок повинна бути в межах 15—20 см. Провідники основних гілок першого і другого порядків та помірної сили прирости плодових гілок у середній частині крони не вкорочують, бо це приводить до надмірного загущення крони.
Залежно від сорту, підщепи, умов вирощування в 10—12-річному віці дерева яблуні і груші, сформовані за розріджено-ярусною системою, вступають в пору повного плодоношення.
У зв’язку з наростанням плодоношення у дерев змен шується приріст пагонів подовження основних і обростаючих гілок. Якщо молоді дерева всіх сортів плодоносять більш-менш регулярно, то з віком багато з них переходять на періодичне плодоношення (яблуні — Папіровка, Мелба, Боровинка, Уелсі, Ренет Симиренка; груші — Лісова красуня, Бере Арданпон та ін.). Менш схильні до періодичності плодоношення сорти яблуні — Кальвіль сніговий, Джонатан, Бойкен; груші — Улюблена Клаппа, Маргарита Марилья, Доктор Люціус).
Щоб послабити періодичність плодоношення, недопу-стити погіршення якості плодів, плодоносні дерева яблуні та груші треба обрізувати сильніше, ніж молоді
Перш за все підтримують відповідні розміри кро ни, обмежуючи її висоту. Крону ретельно проріджують. Од ночасно вкорочують всі однорічні прирости на 1 /2—1 /3 їх довжини. Омолоджують плодові гілочки та кільчатки.
Дерева яблуні і груші приблизно в 16—20 років потребують спеціального обрізування для відновлення ростових процесів та регулювання плодоношення. При цьому основні гілки обрізають на 3—4-річну деревину на прирості минулих років довжиною не менше 23—30 см, краще над кільчаткою або боковою гілочкою, яку в свою чергу вкорочують. Гілки другого порядку обрізують за тим же принципом, що й основні, зберігаючи підпорядкування гілок (мал. 52). Після такого обрізування на кожній з гілок проріджують і вкорочують плодові гілочки та однорічні пагони. Перш за все вирізують найбільш затінені з них (з нижнього боку основних гілок).
Мал. 52. Обрізування плодоносного дерева: а — обмеження висоти і прорідження крони (пунктиром показані гілки, що видаляються); б — омолодження основних гілок
Залишені після прорідження плодові Гілочки вкорочують на 1/2-1/3 їх довжини, видаляючи найбільш застарілі частини. Якщо відновлююче обрізування зроблене правильно, приріст на кінцях гілок досягає 40—50 см іавдовжки, в середній частині крони 20—40 см. У наступні роки такі дерева обрізують так, як і молоді плодоносні дерева віком до 12—14 років. У плодоносних дерев більш старшого віку (25—30 років) відновлююче обрізування (омолодження) основних гілок проводять на 5—8-річну деревину, де приріст минулих років був не менше 25 см. Укорочення проводять над кільчаткою або плодовою гілочкою, яку в свою чергу сильно обрізують над добре розвиненою кільчаткою біля її основи.
Навесні наступного року після відновлюючого обрізування добирають добре розвинені пагони для подовження основних гілок першого та другого порядків, решту пагонів проріджують, залишаючи на відстані І2—15 см один від одного. Якщо в кроні з’явилися жирові пагони, то під час проріджування деякі з них (середньої сили росту) залишають на основних гілках на відстані близько 20 см один від одного, решту вирізують на кільце. З метою перетворення у плодові гілочки залишені жирові пагони вкорочують до 30—40 см завдовжки. Наступного року вкорочують новий приріст над слабким бічним пагоном 20— 25 см завдовжки.