Поетична образність — одна з характерних рис мистецького таланту Тараса Шевченка. Глибока смислова наснага, надзвичайна розмаїтість художніх засобів, народний колорит поетичного слова Шевченка становлять в історії української поезії яскраві, неперевершені сторінки.Розглядові поетичного багатства літературної спадщини великого Кобзаря і присвятив це дослідження С. М. Шаховський.
Поетичну спадщину Тараса Шевченка нині знає кожна письменна людина. Майже 125 років тому вийшла у світ перша збірочка його творів «Кобзар», назва якої підкреслює багатосторонній зв’язок її з народною творчістю. Під цією назвою Шев.ченко опублікував згодом і пізніше написані поезії, значна частина яких поширилася в'народі ще до їх надрукування! Слава поета зростала рік у рік. «Кобзар» став улюбленою народною книгою, а її назва — другим ім’ям Шевченка.
«Кобзар» — на диво багатозмістовна і суцiльна, поліфонічна і єдинотипна книга. В ній є політична й особиста лірика, віршовані послання і балади, ліро-епічні поеми і памфлети, драматичні пдеми й епіграми, монументальна епопея жартівливі пісеньки. Письменник постає з неї як трибун і як інтимний співець, як сатирик і як жанрист; він писав про минуле своєї країни і про новочасне лихо. Поет жив усіма інтересами свого часу, хвилювався всіма переживаннями свого народу, підносив все нові й нові теми в різновиявлених формах словесної творчості. М. Горький радив письменникам саме у Шевченка вчитись всебічності показу життя народу «Кобзар» — це книга з єдиним ідейним спрямуванням, яскраво виявленим образом ліричного героя- неподільно з особистістю поета. Цей ліричний, герой так само як в епосі чи драмі, має свій конкретизований характер, по-шекспірівському пристрасний і багатогранний.
Уже Новаліс ставив риторичне запитання про те, чи не є епос, лірика і драма трьома елементами будь-якого віршового твору й чи не треба вважати, наприклад, епосомі лише те, в чому епос виступає переважно.
Як відомо, риторичне запитання не вимагає відповіді, воно є ствердним у своїй суті. Елементи трьох родів, трьох способів письма виступають, сполучаючись, і в окремих творах, а ще виразніше — у «Кобзарі» в цілому. Але коли говорити про переважаючу тенденцію, то вона буде, незаперечно, ліричною, емоціональною, висловленою від свого імені. Недарма ж займенник «я» вжитий у «Кобзарі» 1261 раз — частіше, ніж будь-яке інше слово.
Завдяки численним ліричним відступам особистість автора стає ніби «дійовою особою» навіть у поемах («Катерина», «Слепая», «Наймичка» тощо). Ліричні відступи у них виступають у ролі пролога, епілога або є засобом вияву свого ставлення до описуваних подій чи героїв, викладу автобіографічного міатеріалу чи філософських та естетичних позицій. Коли б, наприклад, з «Гайдамаків» вилучити в окрему групу авторські відступи, то утворився б важливий змістом цикл лірики з типовими для письменника розсудами, емоціями.
Струмінь у Шевченкових бяладах родові ознаки яких наближаються до фольклорних пісень, де опис і повіствування не відривне і від емоцій оповідача-виконавця.
Своєрідна, синкретична і Шевченкова лірика. У віршах типу «думок» чи «послань» завжди наявні описи, героєм часто стає «стороння» для автора людина. В таких же творах, як «Перебендя», «Гамалія» або навіть «І мертвим, і живимі...», «Юродивий», трудно визначити родову домінанту.
Додамо, що ліричні відступи з поем іноді сприймаються як закінчені твори, а ліричні вірші — як окремі мініатюрні повісті.Ліричний герой, прообразом якого виступає особистість поета, автопортрети вимальовуються в переважній більшості творів «Кобзаря»; в цілому це на диво суб’єктивна книга. В кожному творі ліричний герой конкретний, з своїми роздумами і почуттями. Він змінюється від поезії до поезії, поглиблюється його світогляд, емоційний самоаналіз.
І все ж «ліричні герої» й «ліричні автопортрети» зливаються в суцільний, рухливий образ передової людини-борця, справжнього революціонера, діяча, мислителя. Цей образ має об’ємний і виразний характер — пристрасний, запальний, чутливий до народного горя, самозіречений щодо власної долі:
Мені однаково, чи буду Я жить в Україні, чи ні.
Чи хто згадає, чи забуде Мене в снігу на чужині — Однаковісінько мені.
Та не однаково мені,
Як Україну злії люде Присплять, лукаві, і в огні її, окраденую, збудять...
Ох, не однаково мені!
Може, найповніше героя, його пристрасний патріотизм виражає слово «однаково». В першому рядку воно вжите в спокійному, констатуючому значенні. Але слово «однаковісінько» — це вже не рівновага чи розсудливість, тут все підсилене, помножене, бо такий характер героя. А коли в останній строфі він повторює і вигукує: «Та не однаково мені... Ох, не однаково мені!» — то рішучість його дійової натури розкривається як найістотніша риса характеру.
Шевченко — лірик «понад усе», він найповніше використав.цей тонкий, гнучкий, відгомінкий рід поезії. Використав усі його ідеологічні, зображувальні, звуко-ритмічні можливості. В. Луговськой писав у передсмертних «Роздумах про поезію» з 'почуттям). патріотичної і професіональної гордості:—
«Нерозумно зводити ліричну поезію до ліричних пісеньок, легкокрилих емоцій з кінцівкою, завідомо ясною з самого початку. Російська поезія горда лірикою, що відповідає на всі «вічні» питання. Життя, смерть, висока любов, ревність, пристрасть, прагнення до справедливості, народження людини, призначення людини, усвідомлення своєї ролі в природі, безсмертя — ось одвічні теми справжньої лірики» («Разговор перед съездрм», М., «Совет ский писатель», 1954, стор. 319.).
Кожна Шевченкова поезія — це одна з одвічних тем, втілена в образах, вільна від будь-чого зайвого, необов’язкового.Тут вірна кожна думка, кожне почуття, кожний образ і речення. Все на своєму місці, викінчене нічого непевного, неозначеного. Написати книгу поезій, яка була б,«енциклопедією життя народу», дати відповідь на численні «вічні» питання, написати так, щоб жоден з творів не був нижчий загалу,— міг тільки геній.
Коли Іван Франко писав дослідження про «секрети поетичної творчості», він на; 80—90 процентів черпав приклади з «Кобзаря». У видатного українського естетика мова йшла, головним чином, про художньо-словесні асоціації. Але можна говорити І про інші аспекти виявлення хисту Шевченка.
Передусім: —про масштабність бачення. У поета порівняно «малі форми» літератури, але «крупна лінія» письма. Він не тільки майстер творення людських характерів, викладу важливих суджень чи пристрасних почуттів. Впадає в око й інше поет кожну подію й емоцію переосмислює: в дусі найпередовіших ідей доби, підносячись до масштабів життя народу, до широченних історичних обріїв. Так переосмислює він, наприклад, розказану столітнім дідом «славу козачу» («Гайдамаки»), Саме про це не тільки свідчать, а й прямо говорять ліричні відступи поеми. Уже перший рядок поеми декларує філософську категорію одвічності і безконечності, змін усього існуючого:
Все йде, все минає — і краю немає...
І мале, й велике в природі підлягає однимі і тим же законам. Рішуче відмовляється молодий поет і від ілюзії безсмертя душ її існування обмежене, земне, реальне:
Як небо блакитне — нема йому краю,
Так душі почину і краю немає.
А де вона буде? Химерні слова!!
Згадай же хто-небудь її на сім світі...
У відступах епопеї багато роздумів про історію свого краю, про історію взагалі, про становище соціально гнобленої людини і людськість та людяність, про мету творчості і свою власну ідейно-естетичну позицію — тобто про те, що найбільше хвилювало передові уми доби.
Масштабність Шевченка-мислителя проявляється в тому, як він розумів минуле і сьогочасне свого краю й народу, а ще виразніше в мріях, уявленнях про майбутнє:
Роботящим умам,
Роботящим рукам Перелоги орать,
Думать, сіять, не ждать i посіяне жать Роботящим рукам.
Коли визначити образи цього уривка як алегоричні, що уособлюють всяку корисну діяльність, стане зрозуміло, що для своєї доби Шевченко підніс значення праці виключно високо.
В свідомості поколінь навіть у нас, на Україні, немало історичних уявлень складається не стільки з наукових праць, скільки з «Кобзаря». Що таке кріпаччина, ми знаємо з різних джерел, але, мабуть, найбільше — з творів великого борця проти кріпаччини Шевченка. Або взяти твори Шевченка-пейзажиста. З ранніх років вони формують у читача уявлення про Дніпро, про кручі, про «лани широкополі», про «веселії села», про «садок вишневий коло хати», про те, як світає на Україні, як сонечко заходить і т. д. і т. п. його твори — це мистецька географія рідної землі.
Творчість І.Котляревського,— писав Шевченко,— тим знаменна, що слава України в ній «сонцем засіяла», що перший видатний письменник нової української літератури «всю славу козацьку за словом єдиним переніс в убогу хату сироти».
В посланні до другого визначного українського письменника також підноситься почуття гордості за свою вітчизну:
Тяжко, важко сиротині,
А ніхто не бачить...
Тільки ворог, що сміється...
Смійся, лютий враже!
Та не дуже, бо все гине,—
Слава не поляже.
Про славу і волю України говориться, в поезіях різного плану — «Іван Підкова», «Гайдамаки» тощо.
До якої теми не звернувся б Шевченко, він робить її значимою, важливою, масштабною для її розкриття знаходить потрібний образ, емоційні і виразні слова.
Лірика всіх часів виявляється у двох тотальностях — ніжності i патетицi.Річ, зрозуміло, не в тому, щр в поемах чи невеличких віршах трапляються діалоги, монологи. Все це може бути і не бути. А от конфлікти, суперечності, сутички протилежностей контрасти тонів, кольорів, ритмомелодики роблять лірику напруженими, загостреними, драматизованими по суті.,,.
Ось в ліричному відступі поеми «Катерина» автор розмірковує над становищем людини в суспільстві, над взаєминами між людьми взагалі:
Отаке-то на сім світі Роблять людям люде!
Того в’яжуть, того ріжуть,
Той сам себе губить...
А за віщо? Святий знає.
Світ, бачся, широкий,
Та нема де прихилитись В світі одиноким.
Тому доля запродала Од краю до краю,
А другому оставила Те, де заховають.
У роздумах поета найголовніше — невідповідність прагнень і становища, суперечність між справедливістю і реальною дійсністю.
Пригадаймо становище ліричного героя, описане в посланні «І мертвим, і живим, і ненарожденним...» Тут драматизм набуває трагічного забарвлення:
І смеркає, і світає,
День божий минає,
І знову люд потомлений І все спочиває.
Тільки я, мов окаянний,
І день і ніч плачу На розпуттях велелюдних,
І ніхто не бачить,
І не бачить, і не знає —
Оглухли, не чують;
Кайданами міняються,
Правдою торгують.
Весь виклад ведеться як монолог трагедійної тональності. Якби він був написаний для театрального виконання, письменник міг би розраховувати на інтонації акторського голосу. Але ж він пише ліричну поему, в якій інтонацію мусять творити антитези; тому їх так багато в тексті («І смеркає, і світає»; «І день і ніч»; люд «спочиває», а «я, мов окаянний... плачу»; злії люди «кайданами міняються, правдою торгують») .
Іван Франко відзначив, що «силоміць зчеплені асоціації» належать до улюблених зворотів Шевченка. Маються на увазі такі метафори, як «недоля жартує», «пекло сміється», «ніч стрепенулась», «лихо сміється», «закрий, серце, очі», «лихо танцювало», «журба в шинку мед-горілку поставцем кружляла», «шляхта кров’ю упилася» і т. д.
Критик дає вірне психологічне і мистецьке пояснення цього поетичного засобу: «Се, очевидно, не припадкове явище: поет навмисно завдає трудності нашій уяві, щоби розбурхати її, викликати в душі те саме занепокоєння, напруження, ту саму непевність та тривогу, яка змальована в його віршах. Пориваючи нашу уяву від звичайних до незвичайних а-соціацій, він осягає один з наймогутніших способів поетичного малювання — контраст».
До цього можна додати, що контраст є законом драматичного способу письма. Для Шевченка характерні не лише контрасти розумінь та асоціацій, але й кольорів, тонів, ритмів.
Шевченко виступив як поет в ту добу, коли митці й теоретики мистецтва утверджували природність, простоту образності.
У російській літературі геніально та просто-творили Пушкін і Лєрмонтов, а теоретично обгрунтовував таке мистецтво В. Бєлінський.
Український поет повністю включився в цей процес, дійшов найпередовіших рубежів, здобув звитяжні перемоги. Утвердження природностi i простоти у нього, як і в Пушкіна, супроводжувалось піднесенням зіагальдої естетичної вартості поезі'і.Свої найбільш довершені суто ліричні поезії Шевченко міг починати з інтонаційно-розмовної фрази:
Якось-то йдучи уночі Понад Невою... Та, йдучи,
Міркую сам-таки з собою.
Так само невимушено (без спеціальної «кінцівки») він і закінчував свій твір:
І тричі плюнув
Та й знову думать заходивсь
Про те ж таки, що й перше думав.
Про такі вірші Л. М. Толстой, який часом недовірливо ставився до ідеологічних можливостей віршотворчості, говорив: «...Забуваєш, що це вірш, хоч він має риму і розмір, відчуваєш, що інакше не можна сказати».
Крім всього іншого, простота і приступність образності підпорядкована революційно-демократичному спрямуванню Шев-ченкової естетики, орієнтації на аудиторію масову, читаючу або навіть лише слухаючу, співаючу — на «громаду у сіряках» («Гайдамаки»).
Мистецьке слово у «Кобзарі» визначалось багатогранністю обдарування його автора. Адже він мав вищу освіту художника, здобуту, під керівництвом Карла Брюллова; як художник Шевченко працював вiд дитячих лiт до останніх де життя в цій галузі він був і митцем.
Звідси широке використання так званих «зорових» образів. Колористичність характерна навіть для найраніших творів Шевченка:
...Одно зацвіло,
А друге зав’яло, навіки зав’яло...
І листя пожовкле вітри рознесли.
А сонечко встане, як перше вставало,
А зорі червоні, як перше плили, Попливуть, і потім і ти, білолиций,
По синьому небу вийдеш погулять...
Багато важить те, як літератор бачить кольори; але є й інші важливі аспекти творення словами. Художник мусить відтворити на площині простір і' перспективу. Поезія також малює картину, для неї також потрібна «перспектива». Як це треба розуміти? Перспектива — це кілька планів зображення, це крупний перший план і фонова частина, це світлотінь і кольори, це, нарешті, панорамність показу. Все подібне може бути і в поетичній картині:
Село! і серце одпочине.
Село на нашій Україні —
Неначе писанка село,
Зеленим гаєм поросло.
Цвітуть сади; біліють хати,
А на горі стоять палати,
Неначе диво. А кругом Широколистії тополі,
А там і ліс, і ліс, і поле,
І сині гори за Дніпром.
На першому плані село його образ наближений до читача (чи глядача) порівнянням з писанкою. На цьому першому плані вся яскравість кольорів: гай зеленіє, сади цвітуть, хати біліють. На другому плані стоять палати, відтінені тополями. А далі ледь синіють гори за Дніпром — синій колір тут найбільш точно «художницький».
А якою винятковою була зорова пам’ять Шевченка!
В цьому він нагадує Рубенса, який міг писати картини без натурщиць, чи Айвазовского, що писав свої морські пейзажі, не вйіодячн з майстерні. Але Рубенс і Айвазовськнй перед тим написали сотні, коли не тисячі полотен. Шевченко в свої дозрілі творчі роки ніколи не повторював себе, не творив копій. Як глухий Бетховен міг компонувати, не чуючи жодного звуку, так і Шевченко в засланні оспівував Україну, базуючись виключно на зоровій пам’яті.
Візьмемо для прикладу поезію «Сон» («Гори мої високії!..»). Вона являє собою своєрідну панораму. Одна за одною розгортаються картини (виписані точгіо, з географічними назвами, з численними подробицями), ніби читаєш не вірш, а перегортаєш сторінки альбома з етюдами:
Іду я тихою ходою,
Дивлюсь — аж он передо мною,
Неначе дива виринають,
Із хмари тихо виступають Обрив високий, гай, байрак;
Хатки біленькі виглядають,
Мов діти в білих сорочках У піжмурки в яру гуляють,
А долі сивий наш козак Дніпро з лугами вигравае.
А онде, онде за Дніпром,
На пригорі, ніби капличка,
Козацька церква невеличка Стоїть з похиленим хрестом.
Навіть тепер, більше ніжг через 100 років після написання вірша не становить труднощів вiднайти мiсцевiсть описану поетом, адже в наступних строфах він говорить про Трахтеміирів, Монастирище й інші місця поблизу Дніпра.
Отредактировано gosha (Пн 15:18)