У 1949 році наша країна відзначає стоп’ятидесятиліття з дня народження великого геніального російського поета, одного з найвидатніших поетів усіх віків і народів Пушкіна. На початку свого поетичного шляху юний Пушкін, звертаючись до портрета свого старшого собрата по перу і учителя—Жуковського, сказав:
Иого рядків чаруюча принада
Перейде далеч заздрісних віків.
З багато більшим правом зрілий Пушкін міг би сказати ці слова про самого себе, лише значно розширивши і ускладнивши визначення своєї поетичної спадщини. Не тільки «чаруюча принада» пушкінських віршів забезпечила йому славу на віш, але й велич і сила втілених у них думки й почуття, глибина осягання людської душі і людських характерів, геніальна здібність реального зображення російської людини, російського побуту і російської природи, незрівнянна гострота його розуму і краса його гуманного серця.
Гоголь, який перший в російській критиці з надзвичайною проникливістю визначив найістотніші особливості художнього хисту Пушкіна, писав про нього: «Пушкін є явище надзвичайне і, може, єдине явище російського духу: це російська людина в конечному її розвитку, в якому вона, може, явиться через двісті років.
У ньому російська природа, російська душа, російська мова, російський характер відбилися в чистоті, в такій очищеній красі, в якій відбивається ландшафт на опуклій поверхні оптичного скла».
Справді, Пушкін втілив у собі невичерпні багатства, закладені в духовній культурі народу, що його створив. Він став виразником духовної могутності російської людини і найяскравішим свідченням його розумової і поетичної обдарованості. Російське поетичне слово він підніс на таку височінь, що його художні скарби ввібрала в себе уся дальша російська література, аж до сьогоднішнього дня. І не тільки російська література, але й література братніх радянських народів, а також народів споріднених слов’янських країн.
В радянську епоху творчість Пушкіна стала надбанням усіх, хто населяє багатонаціональний Радянський Союз. В наш час здійснилося пророцтво великого російського поета:
Про мене відголос пройде в Русі великій,
І нарече мене всяк сущий в ній язик.
Твори його тепер перекладені майже на всі мови нашої радянської країни. Російською мовою його твори видані в наш час з такою текстологічною точністю і в такій повноті, про які дореволюційне пушкінознавство не могло й мріяти. Дослідна робота по вивченню творчості і біографії Пушкіна за роки радянської влади і якістю своєю, і кількістю в багато разів перевищила те, що зроблено було в цій галузі за багато десятиліть до Жовтневої революції. І це тому, що тільки наша революційна епоха змогла в усій повноті зрозуміти велич поетичної справи Пушкіна — геніального перетворювача російського письменства, родоначальника і основоположника нової російської літератури, що набула з його почину і слідом за ним свого світового значення.
(Далі всі дати — за старим стилем.)
С. Л. Пушкін — батько поета.
Олександр Сергійович Пушкін народився 26 травня (6 червня за новим стилем) 1799 р.у Москві. Батько поета — Сергій Львович—належав до старовинного
дворянського роду, що колись був багатий, але поступово підупадав. Він спершу служив на військовій служ-ґіі, потім числився на цивільній, але жив на прибутки під своїх маєтків, що забезпечували матеріальний достаток для родини, незважаючи на те, що Сергій Льво-нич був недбайливим і безтурботним господарем. Він був досить освіченою для свого часу людиною, цікавився літературою, сам писав вірші і мав обширну бібліотеку. Його дім відвідували відомі письменники — Карамзін, Дмитрієв, Жуковський, Козлов, Батюшков. Тут виникали літературні суперечки, до яких уважно прислухався хлопчик Пушкін, його дядько по батькові Василь Львович, був популярним поетом і сприяв розпиткові літературних інтересів свого племінника.
Мати поета — Надія Йосипівна — була онукою абіссінця Ганнібала, вивезеного Петром І із Туреччини, куди Ганнібал ще в дитинстві потрапив у полон, і який потім став другом і сподвижником Петра (його Пушкін зобразив у своєму незакінченому романі «Арап Петра Великого»).
Батьки Пушкіна вели світське, легковажне життя, дуже мало піклуючись про виховання дітей, яких у них, крім сина Олександра, було ще двоє, не рахуючи тих, що померли немовлятами, — дочка Ольга і молодший син Лев. Олександр Сергійович, спочатку квола і апатична дитина, а потім, навпаки, дуже рухлива і пустотлива, ріс в родині як нелюбиме дитя. Химерна, капризна мати значно більше прив’язана була до молодшого сина Льва, ніж до старшого — Олександра, який зате користувався любов’ю своєї бабки Марії Олексіївни Ганнібал і особливо няні Арини Родіонівни, яка і в зрілі роки життя поета була його вірним і відданим другом. Почуття взаємної симпатії зв’язувало його також і з старшою сестрою Ольгою.
Безтурботні і недбалі батьки полишили виховання своїх дітей на французьких гувернерів і гувернанток, які змінювалися досить часто і нічого не дали Пушкіну, крім дуже доброго знання французької мови. Як згадував пізніше сам Пушкін, вплив французьких гувернерів в його дитинстві поступався впливові няні Арини Родіо-півни, яка розповідала йому російські народні казки і збудила в ньому любов до російської народної поезії. З семи років Пушкін звичайно проводив літо в підмосповному селі Захарові, маєтку бабки Марії Олексіївни де він мав можливість бути близько до народу, познайомитися з його побутом, слухати народні пісні і народну мову.
У 1811 році в Царському Селі, поблизу Петербурга, відкрито було ліцей, що являв собою привілейований закритий учбовий заклад, призначений для юнаків, які готувалися до важливих державних постів. Туди, користуючись своїми зв’язками, батьки Пушкіна влаштували свого сина. Шестирічний курс Царськосельського ліцею поєднував, у собі середню і вищу школу. В ліцеї викладалися різноманітні науки. Тут зібрані були кращі педагогічні сили. Серед ліцейських професорів було1 кілька таких, які користувалися у ліцеїстів особливим З авторитетом і симпатією, зокрема професори Куніцин Г і Галич. Перший з них викладав «моральні і політичні науки», другий — російське і латинське письменство. Куніцин був людиною вільнодумною і прилучав ліцеїстів до передових ідей віку. Про нього Пушкін писав:
Куніцину дар серця і вина,
Це він нас виховав, як батько ніжний,
І мудро камінь положив наріжний,
Це ним запалена лампада чарівна...
Н. О. Пушкіна — мати поета.
Серед інших російських учбових закладів того часу Царськосельський ліцей виділявся своїм внутрішнім ладом, що відзначався відносною свободою для вихованців і загальним духом гуманності. Тут, наприклад, на відміну від кадетських корпусів і гімназій, не застосовувалась зовсім тілесна кара. В ліцеї панував дух товариства і дружби, і вихованці його завжди зберігали про нього добру пам’ять, почуваючи себе членами єдиної духовної сім’ї довго після того, як вони залишали його стіни. Річниця відкриття ліцею — 19 жовтня — відмічалась ними як ліцейське свято, як свято дружби, на яке збиралися колишні ліцеїсти, щоб добрим словом спом’янути роки юності, проведені під спільною покрівлею школи, що виростила їх. Пушкін ліцейським роковинам присвятив кілька прекрасних віршів, пройнятих почуттям глибокої відданості ліцею і ліцейським друзям. У першому такому вірші, написаному 1826 року, коли поет жив самотньо у засланні, в селі Михаиловському, він, згадуючи ліцейських товаришів, говорив:
Міцний навік, о друзі, наш союз!
Він, як душа, одвічний, неподільний;
Незрушний він, прекрасний і свавільний,
У затишку родився дружніх муз,
І нас куди б не кидала година,
І щастя теж куди б не привело,
Незмінні ми: весь світ для нас чужина,
Вітчизна нам — лиш Царське Село!
Така вдячна пам’ять про ліцей — не лише Пушкіна,але і його ровесників, які вчилися разом з ним, — пояснюється тим, що ліцей був для них школою не тільки наукового і літературного, але й політичного виховання.
У першій чверті XIX століття господарське життя Росії базувалося переважно на хліборобстві, що зберегло патріархально-натуральний характер, але розвиток товарно-грошових відносин сприяв розкладанню феодально-кріпосних відносин у сільському господарстві. Кріпосний режим затримував промисловий розвиток країни. Прагнення поміщиків підвищити товарність продукції їх маєтків вело до посилення експлуатації селянства, що викликало серед нього заколоти і вимоги звільнення від кріпосної залежності. Найбільш політично далекозорі поміщики самі зацікавлені були у реформах державного і суспільного ладу Росії, що затримував її економічний розвиток. На порядку дня стало питання про скасування кріпосного права і створення в Росії конституційного ладу.
Царювання Олександра І почалось обіцянками і чеканням ліберальних реформ після тиранічного режиму Павла І, та скоро виявилося, що справа обмежилась лише кількома несміливими кроками. Усі спроби реформ мали вимушений і половинчатий характер, тим більше, що реакційні шари дворянства, які були в державі панівною силою, ставились до цих спроб дуже вороже. Сам Олександр І, «володар слабий і лукавий», за влучним визначенням Пушкіна, маскуючись, де це було йому вигідно, «республіканцем», насправді був запеклим кріпосником, реакціонером і деспотом по натурі.
Говорячи про царів, подібних Олександру І, Ленін инсав: «...монархи то загравали з лібералізмом, то були катами Радіщевих і «опускали» на вірнопідданих Аракчеєвих» .
Внутрішні справи Росії ускладнювались її участю у воєнних діях проти Наполеона в Західній Європі. Втручання Росії в боротьбу, що відбувалася на Заході, за кінчилося для неї невдачею. Олександр 1 змушений бу укласти з Наполеоном надто невигідний для Росії Тільзітський мир, який дуже підірвав російську економік Невдачі у зовнішній політиці і становище в країні примусили Олександра І Знов звернутися до проектів внут рішніх реформ, для здійснення яких покликаний був Сперанський, що намагався шляхом поміркованих обережних перетворень оздоровити систему російськог державного ладу, але у 1812 році сам же Олександр усунув і відправив Сперанського у заслання — на пре велику радість реакційного дворянства, надзвичайн розлюченого його реформаторськими заходами. Сперанський, до речі, був ініціатором заснування Царськосельського ліцею, і його проект ліг в основу освітньої і педагогічної системи цього навчального закладу.
Влітку 1812 року Наполеон, без оголошення війни, напав на Росію. Для відсічі цьому нападові російський народ, говорячи словами Л. Толстого, «підняв дубину народної війни», що розбила французьку армію і вигнала її за межі Росії. Вітчизняна війна 1812 року згуртувала всі живі сили російського суспільства в єдиному почутті любові до батьківщини. Усі передові російські люди були заодно з народом у ненависті до ворога, що зробив замах на російську національну незалежність.
Декабрист Олександр Бестужев писав: «Наполеон вдерся в Росію, і ось тоді російський народ вперше відчув свою силу, ось тоді пробудилося у всіх серцях почуття незалежності, спершу політичної, а потім ї народної».
Юні ліцеїсти також захоплені були загальним патріотичним піднесенням і з жадобою і хвилюванням стежили за ходом подій, переживаючи їх разом із своїми рідними і ліцейськими вихователями.
Особливо міцними узами дружби Пушкін зв’язаний був у ліцеї з поетами А. А. Дельвігом, В. К. Кюхельбекером та І. І. Пущиним. Обидва останні брали серйозну участь у грудневому повстанні 1825 року і були заслані на каторгу в Сибір. Дельвіга Пушкін дуже високо цінив як поета, не раз називав його «генієм» і схильний був цінити його поетичний дар над усе. Смерть Дельвіга у 1831 р. глибоко засмутила Пушкіна, який писав про нього: «Ніхто на світі не був мені ближчий...» «Крім його прекрасного таланту, це була чудово влаштована голова і душа складу незвичайного. Він був кращий з нас». До Кюхельбекера Пушкін ставився з великою теплотою і піклуванням, хоч і жартував іноді і його палкої романтичної фантазії. Певною мірою Кюхельбекер послужив Пушкіну прототипом для образу Ленського. Пущин для Пушкіна був «товариш милий, друг прямий», до нього Пушкін звертався з словами: Він перший друг, мій друг безцінний».
Зблизився Пушкін у ліцейські роки і з деякими офіцерами лейб-гвардії гусарського полку, розташованого в Царському Селі. Серед цих офіцерів особливо виділялись П. Я. Чаадаєв, П. П. Каверін і М. М. Раєвський (молодший) —люди дуже освічені, передові своїми політичними поглядами. Розмови Пушкіна з ними сприяли розвиткові в ньому того духу вільнодумства і волелюбства, який властивий був йому взагалі і який пізніше позначився в його революційних віршах.
Літературні інтереси в ліцеї були досить широкими. Ліцеїсти багато читали, деякі з них (Пушкін, Дельвіг) друкували свої вірші в загальних журналах. В ліцеї виходило кілька рукописних журналів, в яких вміщувались вірші його вихованців — Пушкіна, Іллічєвського, Дельвіга, Кюхельбекера. Пушкін вперше виступив в пресі (в журналі «Вестник Европи») у 1814 році— з віршем «До друга-поета». У 1815 році, на ліцейському акті 8 січня, він у присутності прочитав свій вірш «Спогади про Царське Село». Державін був захоплений виступом юного поета і розцілував його. Пушкін потім згадував:
І славний старець наш, царів співець вінчаний,
Рукою трепетно в сльозах мене обняв,
І щастя він мені незнане провіщав.
Під час перебування в ліцеї Пушкін познайомився з Батюшковим, поезія якого справила значний вплив на його юнацьку творчість, близько зійшовся з Жуковським і Вяземським, дружив з Карамзіним. У 1816 році він вступив у літературне товариство «Арзамас», яке проіснувало з 1815 до 1818 року і було провідником нових прогресивних напрямів у літературі, зв’язаних з письменницькою діяльністю Карамзіна. Завданням «Арзамаса» була боротьба з застарілими, консервативними традиціями товариства, що називалося «Бесіда любителів російського слова», а також з членами Російської академії. Боротьба ця здійснювалася через висміювання членів «Бесіди» і Російської академії в жартівливих віршах. Кожному членові «Арзамаса» присвоєно було яке-небудь прізвисько. Пушкіна — за його жвавість — прозвали «Сверчком».
Більшість ліцейських віршів Пушкіна написані на тему про радість і кохання, про втіхи життя, веселого і безтурботного, про красу самотніх мрій. Кілька його віршів ліцейського періоду присвячені темі сивої давнини, ряд інших зв’язаний з першим його серйозним захопленням, навіяним йому сестрою його товариша по ліцею Є. П. Бакуніною, яка була на чотири роки старша за Пушкіна і приваблювала й інших ліцеїстів, в тому числі Пушина. Вірші, зв’язані з почуттям до Бакуніної, пройняті здебільшого почуттям безнадійності і свідомістю неподіленості кохання, як, наприклад, вірш «Бажання», написаний 1816 року:
Спроквола проминають дні мої,
І кожна мить в сумному серці множить Кохання нещасливого жалі,
І всі безумні помисли тривожить.
Та я мовчу, сховавши докір свій;
Я сльози ллю, мені це нагорода;
Моїй душі, невтішній і сумній,
Гірка в сльозах знайшлася насолода.
О час життя! До тебе жаль зітру,
Щезай у тьмі, надумана примара,
Та дорога мені кохання кара,—
Нехай помру, — закоханий помру!
Пушкін довго беріг пам’ять про своє перше сердечне захоплення. Відгуки його знаходимо і в пізніших його ліричних віршах, і в чорнових рядках «Євгенія Онєгіна».
В кількох ліцейських віршах Пушкіна висміюються сучасні йому бездарні або такі, що вже пережили себе, російські поети, прибічники архаїчної' «Бесіди». Особливо дісталося їм від нього в його сатиричній поемі «Тінь Фонвізіна».
Та вже в ліцейські роки поет відгукується і на серйозні питання, і на історичні події, які хвилювали і турбували його сучасників. Гаряча прив’язаність до батьківщини, патріотична любов до неї, гордість за її славу — усе це властиве було не лише зрілому, але і юному Пушкіну. У вірші «Спогади про Царське село» написаному п’ятнадцятилітнім поетом, він, звертаючись до російських героїв—полководців кінця минулого віку, вигукуе:
Безсмертні ви навік, о роси-ісполіни,
У битвах зрощені під стягами побід!
Про вас, сподвижники і друзі Катерини,
Перейде слава з роду в рід!
Він славить Орлова, Румянцева, Сувзрова, чиїм «смілим подвигам весь дивувався світ».
У тому ж вірші Пушкін з високим натхненням відгукується на події Вітчизняної війни 1812 року. Він погрожує французам:
Страшись, о рать іноплеменних,
Росії сила піднялась,
Повстав і стар і млад: летять на навіжених,
І в серці помста зайнялась.
Важкий біль, викликаний спаленням Москви, змінюється в Пушкіна радістю з приводу розгрому і втечі порогів:
Дивись: вони біжать, їм озиратись досить,
І кров їх у снігу потоками тече;
Біжать — і в тьмі ночей їх смерть і голод косить,
А з тилу руський меч січе.
В іншому вірші, написаному через рік, — в зв’язку з вступом російських військ у Париж, — Пушкін висловлює жаль, що він не був серед захисників батьківщини:
Та не судив мені таємний владар долі За тебе битися під градом стріл на полі!..
Сини Бородіна, о кульмськії герої!
Я бачив, як на брань летіли ваші строї,
Душею палко за братами я спішив.
Чому ж у цій борні я крові не пролив?
Чому, затисши меч дитячою рукою,
Покритий ранами, не впав перед тобою,
І слави під крилом я голову не склав?
Чому великих діл там свідком я не став?
І не раз і в зрілому віці поет з хвилюванням пригадував «великий день Бородіна» і героїв Бородінської битви,
Начальників народних наших сил.
Повитих славою чудесного походу , спомином про рік той у серцях народу.
Незадовго до смерті поет ще раз розповів про те,як він і його ліцейські товариші були натхнені почуттям любові до батьківщини в роки війни з Наполеоном:
Вам пам’ятно: текла за раттю рать,
І ми з братами старшими прощались,
І до наук ми скрушно повертались,
Ми заздрили тому, хто поїйирать Ішов повз нас...
Вітчизняна війна 1812 року в духовному розвиткові Пушкіна, як і його ровесників, відіграла дуже велику роль. Герцен говорив, що «в його душі відбивалися торжествуючі і переможні крики, які вразили його ще в .дитинстві, у 1813 і 1814 роках».
В поезії 1815 року «Ліцінію» вже сильно звучать ті ноти протесту і обурення проти тиранії і рабства, загальної продажності і той заклик до волі для безправного народу, які скоро у віршах Пушкіна прозвучать повним голосом, йому мусили бути особливо близькими слова філософа Дамета:
Я серцем римлянин, несу в груді свободу,
В мені недремний дух великого народу.
Влітку 1817 року Пушкін закінчив ліцей і оселився в Петербурзі разом з батьками. Він був призначений на службу в колегію іноземних справ, але служба для нього, як і для інших молодих людей його кола, носила чисто формальний характер: він не стільки служив, скільки числився на службі. Вийшовши з стін- ліцею, скинувши з себе обтяжливі узи дисципліни закритого учбового закладу, Пушкін жадібно захопився принадами дозвільного світського життя.
Однак таке життя викликало у Пушкіна нерідко внутрішню реакцію, душевну втому і прагнення життя, внутрішньо повноцінного і зосередженого. У вірші 1819 року «Відродження» ця реакція знайшла особливо -сильний вияв:
Художник — варвар напівсонний Картину генія чернить,
Щоб свій малюнок беззаконний На ній безглуздо притулить.
Та згодом ветхою лускою Ці чужді фарби опадуть:
І риси генія з добою В красі колишній оживуть.
І так мара облудна гине В душі намученій моїй,
І чисті, первісні хвилини Встають видіннями у ній.
Отредактировано gogencon (2013-11-19 06:01:03)